Cieszyńskie drogi i chodniki to wstyd ! (poza nielicznymi wyjątkami).
Przyczyny ? Fatalna jakość wykonawstwa, brak odpowiedniego nadzoru z ramienia zamawiającego, a czasami (niedostrzeżone?) błędy w dokumentacji projektowej.
DLATEGO :
- Zaczniemy od inwentaryzacji wszystkich kałuż w mieście!
Każda droga, plac, parking, chodnik, ścieżka rowerowa powinna być odbierana od wykonawcy w deszczu i zaraz po deszczu. Można sprawdzić czy studzienki odbierają wodę i gdzie tworzą się kałuże. Wyeliminujemy w ten sposób fuszerki i zaoszczędzimy w naszym budżecie ogromne pieniądze.
- Proponujemy wytyczyć i utworzyć „cieszyńskie Green Velo” — obwodnice rowerowe dla fragmentów miasta, gdzie nie da się wydzielić bezpiecznego pasa rowerowego wzdłuż istniejącej drogi. Drogi pieszo-rowerowe buduje się szybciej i taniej.
- Chcemy stopniowo wyprowadzać ruch kołowy ze ścisłego centrum Cieszyna, oczywiście zapewniając miejsca parkingowe dla mieszkańców (wiemy jak). Natomiast dojazdowy ruch samochodowy zatrzymać na obrzeżach centrum z trzech kierunków : od ulicy Katowickiej i Stawowej np. na terenie istniejącego targowiska (w ramch większej inwestycji), od ulicy Frysztackiej i Zamkowej np. na terenie istniejącego parkingu pod Zamkniem (inwestycja typu PPP) oraz od ulicy 3 Maja i Mostu Wolności (wjazdowego do Polski) np. po drugiej stronie amfiteatru, na istniejącym placu. W/w inwestycje wymagają oczywiście uregulowania stanu prawnego nieruchomości lub porozumienia z właścicielami nieruchomości, ale od założeń trzeba zacząć.
- Proponujemy dalszy rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w oparciu o autobusy elektryczne, zwiększenie liczby tras i rozkład jazdy dostosowany do rzeczywistych potrzeb mieszkańców (karta mieszkańca „EKO” w punkcie 7.)
- Postaramy się wyciągnąć tramwaj cieszyński spod Mostu Przyjaźni, postawić na kołach i podwoziu z napędem elektrycznym i wypuścić na trasę : Wyższa Brama — Rynek — Most Przyjaźni (Zamek) — dworzec kolejowy w Czeskim Cieszynie — Most Wolności — ul. 3 Maja — ul. Stalmacha — Kościół Jezusowy — Wyższa Brama.
